عرفان و حکمت
عرفان و حکمت در پرتو قرآن و عترت
تبیین عقلی و نقلی عرفان و حکمت و پاسخ به شبهات
صفحه‌اصلیدانشنامهمقالاتپرسش پاسختماس با ما
تلگرام

آیت الله مروارید

انتشار: سه‌شنبه ۱۳ رجب ۱۴۳۵
فهرست
  • ↓۱- شيخ حسنعلي مرواريد (۱۳۲۹ . ۱۴۲۵ ه.ق)[۱]
  • ↓۲- پانویس

شيخ حسنعلي مرواريد (۱۳۲۹ . ۱۴۲۵ ه.ق)[۱]

مرحوم آیة‌الله ميرزا حسنعلي مروارید [۲] كه پس از وفات پدر در نه سالگي، در دامان عالم شهير و سالك مجاهد حاج شيخ حسنعلي نخودكي (۱۲۷۹- ۱۳۶۱ ه.ق) پرورش يافته بود در هنگام تشرّف میرزا ۱۱ ساله بود.‌ وي در ۱۳ سالگی وارد حوزه علميه شد‌ و از همان نوجواني با ميرزا مهدي اصفهاني آشنا گرديد و در دروس وي شركت مي‌نمود به گونه‌اي برخي از شاگردان ميرزا به شركت وي در درس با سن كم اعتراض نمودند .[۳] دروس سطح را از مرحوم نخودكي و شيخ كاطم دامغاني و شيخ هاشم قزويني و دروس خارج و معارف را از ميرزا فراگرفت.

رابطة وي با مرحوم ميرزا – كه از نوجواني آغاز شده بود- به هيچ روي منحصر در رابطة استاد و شاگردي به معناي مصطلح نبود بلكه ايشان به ميرزا ارادت و عشق داشته و از دستورات وي اطاعت مي‌نمودند[۴]

آیة‌الله مروارید به بركت ۲۴ سال حضور در محضر مرحوم نخودكي از زهد و دنيا گريزي و حسنات اخلاقي ‌فراواني برخوردار بود و از اين روي در مشهد داراي مقبوليت و محبوبيتي زيادي گشت و تحت تأثير تقواي مرحوم نخودكي هيچ‌گاه بسان مرحوم ميرزا نسبت به حكما و عرفا تندي و اسائه ادب نمي‌كرد.

تنها اثر معارفي ايشان «تنبيهات حول المبدأ و المعاد» است كه در اواخر عمر ايشان تأليف شده و تفكيكيان متأخر به آن اهتمام زيادي دارند و شباهت‌هاي زيادي با نظريات ميرزا دارد. آن مرحوم موفّق به درس‌گرفتن حكمت و عرفان نگشتند و آثار اين ناآشنائي در اثر مزبور نيز خود را نشان مي‌دهد.

پس از مرحوم ميرزا ايشان سال‌ها به تدريس خارج مشغول بودند و جمعي از فضلاي حوزة خراسان از محضرشان بهره‌مند شدند.

پانویس

۱. ۱۲۸۹ – ۱۳۸۳ ه.ش

۲. زندگي‌نامه وي كه با نام مرواريد علم و عمل توسط محمد الهي خراساني تدوين شده‌است، منبع اصلي اين نوشتار مي‌باشد

۳. مرواريد علم وعمل، ص۴۰

۴. مرواريد علم وعمل، ص ۴۰ و ص۶۵و۶۶

عناوین دیگر این نوشتار
  • آیت الله مروارید (عنوان اصلی)
  • شیخ حسنعلی مروارید
مربوط به دسته های:اعلام تفکیک -