عرفان و حکمت
عرفان و حکمت در پرتو قرآن و عترت
تبیین عقلی و نقلی عرفان و حکمت و پاسخ به شبهات
صفحه‌اصلیدانشنامهمقالاتپرسش پاسختماس با ما

فهرست عناوین مقاله

خرافه زائی یا خرافه زدائی در پاسخ به دکتر عبدالکریم سروش

معمولاً مدعیان روشن فکری دینی این طور وانمود می‌کنند که مستدل سخن می‌گویند و از خرافات و کلمات بی‌اصل و اساس اجتناب می‌کنند ولی انسان گاهی در یک نوشته یا مصاحبه کوتاه با حجم بسیار زیادی از خرافه‌های به ظاهر علمی مواجه می‌شود که گوینده بر آن‌ها تأکید کرده و قسم هم می‌خورد.

معنی سفر کردن به آخرت

سفر این است که انسان از یک موطنی که با آن در ارتباط است جدا شود و با موطن دیگری مرتبط شود.

معنای لغوی دنیا و آخرت

عالم ذر بخشی از عوالم قبل از دنیا است نه همه آنها

متکلمین از عالم قبل از دنیایی که ما در آن حضور داریم به عالم ذر تعبیر می کنند؛ ولی در حقیقت عالم ذر بخشی از این عوالم است. از عوالم اشباح، اظله، میثاق و ذر بگیریم تا برسیم به عالم دنیا. اسم های مختلف و مراتب مختلفی دارد.

دنیا و آخرت بخش ارتباطی ما با عالم هستند نه کل عالم هستی

بخشی از عالم هستی که ما با آن در تماس هستیم، مجموعِ دنیا و آخرت است. در سیری که انسان از دنیا می رود در برزخ و سپس آخرت، موجوداتی که در این عوالم هستند را می بیند ولی کل مخلوقات خدا این ها نیستند. خداوند مخلوقات فراوانی دارد که ممکن است انسان‌های عادی کلاً با آن ها مواجه نشوند.

موجودات غیبی دو گونه اند:

دنیا در قرآن

برای فهم عمیق از دنیا باید سراغ خالق آن رفت و توصیف او را شنید.

چرا بعضی آیات قرآن دنیا را خوب و بعضی بد توصیف میکنند؟

این زندگانی دنیا که ما با آن طرف هستیم، یک امر ارزشی است یا یک امر غیر ارزشی؟

آخرت الآن هست و این طور نیست که قرار باشد بعدا به وجود بیآید.

عالم آخرت الآن موجود است و فهم آن از انسان معمولی پوشیده است که آیات مبارک قرآن در آن پرده بر می دارد.