عرفان و حکمت
عرفان و حکمت در پرتو قرآن و عترت
تبیین عقلی و نقلی عرفان و حکمت و پاسخ به شبهات
صفحه‌اصلیدانشنامهمقالاتتماس با ما

نامه سرگشاده استاد واسطی به آیت الله اشرفی شاهرودی

در شب نیمه ماه مبارک جاری در بیت فخیم جنابعالی و در محضر شریف، گفتگوکننده سخن از تلبیس ابلیس به میان آورد و بیان داشت که در مشهد مقدس صدها طلبه در مجالسی شرکت می‌کنند که صاحب مجلس کنارگذاشتن سنت محکیه و اخذ به شهودهای شخصی خودش را به عنوان سنت واقعیه ترویج می‌کند. این سخنران با مطالبهٔ طرف دیگرِ گفتگو، به اسم آیت‌الله طهرانی تصریح نمود؛ این افتراء سنگین قابل چشم‌پوشی نیست.

محضر استاد معزز حضرت آیت الله اشرفی شاهرودی دامت توفیقاته.

پس از سلام و تحیات وافره، خاطر شریف به عرائض ذیل تصدیع می‌گردد:

مخدوم مکرّم تجربهٔ فضای حوزه علمیه نجف و قم و معارضه‌های معاندین فلسفه و عرفان با نائب‌الامام خمینی قدس‌سره و حاج آقا مصطفی خمینی و آیت‌الله حاج شیخ محمدحسین اصفهانی، و آیت‌الله قاضی و شاگردان ایشان را دارند و هم‌چنین رفتارهای با مرحوم آیت‌الله میلانی رحمه‌الله‌علیه در مشهد مقدس مشهودشان بوده است؛ و همینطور مرجع ضمائری که رهبر راحل عظیم‌الشأن در منشور روحانیت در عبارت «خون دلی که پدر پیرتان از این دسته خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است» برای شما روشن است. سرور ارجمندم تعطیل‌کنندگان درس تفسیر ایشان از مشهد مقدس را می‌شناسند.

امتداد جریان فوق در فضای فعلی حوزه علمیه مشهد مقدس و پشتیبانی یا سکوت متنفذّین آنها نسبت به تعرض‌های میدانی به اهل حکمت و عرفان بالخصوص مرحوم قاضی، علامه طباطبایی، آیت‌الله حسن‌زاده و علامه طهرانی رحمه‌الله علیهم اجمعین سبب شده است تا حجم عظیمی از هتک حیثیت‌ها به این معاریف که هم در حوزه نجف و هم در حوزه قم و هم بین علماء طهران، علم و تقوای آنها نه فقط مشهود اساتید بلکه زبانزد آنها بوده، جاری شود و مستمرا نیز بر انبوه آنها در منابر و مدارس و شبکه‌های مجازی افزوده می‌گردد.

نمونه این تعرضاتِ جاری در میدان حوزه مشهد مقدس عبارات زیر است: سیدعلی قاضی، ابلیس حوزه است؛ محمدحسین طباطبایی کافری در لباس اهل علم است؛ حسن‌زاده آملی گوساله‌پرستی مهدورالدم است؛ محمدحسین طهرانی شیطان‌پرستی خبیث است. و احیانا گزارش مجلس لعنی که در یکی از مدارس حوزه مشهد برای رهبرراحل قدس‌سره منعقد شده بود به سمع مبارک رسیده باشد.

شیوه معهود معارضین با اهل معرفت از سده‌های گذشته تا به‌حال، متمرکز بر تجرید عبارات حِکمی عرفانیِ آثار آنها، از سیاق و قرائن متصله و منفصلهٔ آن بوده است. این عباراتِ تقطیع شده به محضر مراجع و علماء وقت برده شده و از آنها مطالبهٔ انکار و طرد گویندهٔ عبارت می‌شده است؛ همین شیوه در آثار سیدنا الاستاد آیت‌الله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی قدس‌سره با فراوانی بسیار اعمال شده است.

یک نمونه عینی از این عملکردها ارائه مطلبی از ایشان به جنابعالی با مفاد اتصاف ایشان به صفات امیرالمومنین علیه‌السلام است؛ عبارتی که قرائن متصلهٔ آن به رؤیت سرور عزیز رسانده نشده بود، سیاق و قرائنی که اگر انتقال داده می‌شد به جای ظهور استعمالی، ظهور تصدیقی زیر منعقد می‌گشت که گویندهٔ عبارتی که در فضای بین‌الاثنینی و نه در محافل و مجالس گفته شده است و انتشار آن نیز بعد از رحلت ایشان و در قالب تذکرهٔ مرسوم علماء که به بیان فضائل و کرامات آنها پرداخته می‌شود، انجام شده، درصدد بیان این مفاد بوده است که حب شدید سبب اتصاف محب به صفات حبیب می‌شود و عشق عمیق ایشان به امیرالمومنین علیه‌السلام این اثر را ایجاد کرده است.

اعزه‌ای که این مطلب را خدمت مخدوم عزیز ارائه کرده‌اند اطلاع از عبارت دیگرِ همان کتاب در صفحات بعدی نداشتند که وقتی از ایشان راجع به مقام حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها و مقایسه آن با مقام اولیاء کامل الهی سوال شد بیان کردند که هزار عارف کامل باید به گدایی درب خانهٔ حضرت رقیه بروند. آیا چنین تفکری می‌تواند در مقام مقایسه و مشابهت خود با امیرالمومنین علیه‌السلام باشد؟

در شب نیمه ماه مبارک جاری در بیت فخیم جنابعالی و در محضر شریف، گفتگوکنندهٔ بحثِ «بررسی حجیت شهودهای عرفانی»، سخن از تلبیس ابلیس به میان آورد و در قسمت آخر مطالب بیان داشت که در مشهد مقدس صدها طلبه در مجالسی شرکت می‌کنند که صاحب مجلس کنارگذاشتن سنت محکیه و اخذ به شهودهای شخصی خودش را به عنوان سنت واقعیه ترویج می‌کند. این سخنران با مطالبهٔ طرف دیگرِ گفتگو، به اسم آیت‌الله طهرانی تصریح نمود؛ این افتراء سنگین قابل چشم‌پوشی نیست.

شاگردان و ارادتمندان جنابعالی، دوستان عزیزی از این بنده و استاد زمانی هستند که سه دهه است در کنار یکدیگر در حوزه مشهد مقدس قرار داریم و گفتار و رفتار ما در مرآی و منظر آنها است. جلسات بیت مرحوم علامه طهرانی و دروس مجموعه‌های مرتبط با ایشان عمومی است و مشی و منش شاگردان و دانش‌آموختگان در مدرسه علمیه منسوب به ایشان در سه نسلِ متصل، در برابر دیدهٔ مخالف و مؤالف است و علماً و عملاً از برترین‌های حوزه علی‌رؤوس‌الاشهاد هستند. اجازه برای شرف حضور رسیدن اساتید این مجموعه و ارائه مستندات و گزارش از فعالیت‌ها، مزید امتنان خواهد بود.

سرور مکرّم مرضّی‌الاطراف در حوزه هستند لذا تقاضا می‌شود پس از بررسی مستقیم مستندات و مشاهده مستقیم اساتید و طلاب این مجموعه، تذکاری به بانیان و مجریان هتاکی‌ها و عنادها بفرمایید تا جریانی که به برکت انقلاب اسلامی به محاق رفت و امروزه ارکان آن به جدّ به دنبال احیاء هستند راهبری موازی با مدیریت رهبر معظم انقلاب مدظله پیدا نکنند.

مجموعه شاگردان علامه طهرانی مقام بزرگان شهر و اساتید ذوی‌العزه و الاکرام را ارج می‌نهند و در محضر جنابعالی از همان ارجمندان به جدّ مطالبه می‌نمایند که همانطور که انتظار صحیح حفظ حرمت دارند، حریم اهل حکمت و عرفان شیعی فقاهتی را نگاه دارند و براساس محکمات و چهارچوب قطعی شرع و ضوابط متعارف علمی به تعامل بپردازند همانطور که در ممشای جنابعالی به عرصه رسید و شکر بر نعمت وجود ذی‌وجود شریف را بر ما و دیگر طالبان علم واجب ساخت.

و منکم المزید من اللطف و الکرامه

شیخ عبدالحمید واسطی

هجدم شوال المکرم ۱۴۴۲ قمری

مطالب جدید