اگر هيچ فرقى بين فلسفه (الهيات) با روايات و آيات نيست، جز اختلاف تعبير، پس آنچه پروردگار متعال و ائمه معصومين عليهم السلام از جهت تعبير آوردهاند، اتم و اكمل است و اگر بهتر از آن يافت مىشد، مىفرمودند، به اين لحاظ چه حاجتى به تعبيرهاى فلاسفه و حكما مىباشد؟
منبع: بررسىهاى اسلامى(به كوشش سيد هادى خسرو شاهى)، ج۲، ص: ۱۷۵
اگر بگوييم هيچ فرقى ميان فلسفه و آيات و روايات نيست جز اختلاف تعبير، منظور (چنان كه در پاسخ سؤال دوم گفته شد) اين است كه معارف حقيقيه كه كتاب و سنّت مشتمل بر آنهاست و با زبان ساده و عمومى بيان شده، همان معارف حقيقيه است كه از راه بحثهاى عقلى به دست مىآيد و با زبان فنّى و اصطلاحات علمى بيان شده و فرق اين دو مرحله همان فرق زبان عمومى ساده و زبان خصوصى فنّى است، نه اينكه بيانات دينى فصيحتر و بليغتر است.