عرفان وحکمت
در پرتو قرآن وعترت
پرسش و پاسخ
  • مقاله

    بخش مقالات و یادداشتها دربرگیرنده نوشته‌های علمی‌ای است که شرائط درج در بخش دانشنامه را ندارد.
    مقاله متنی علمی است که نسبة طولانی و دارای ارجاعات و تحقیق باشد.
    یادداشت یا فیش متن علمی کوتاهی است که می‌تواند در دراز مدت تأمین کننده محتوای یک مقاله باشد.
  • دانشنامه

    دانشنامه، به ارائه مباحث علمی کلی و جامع مربوط به یک مدخل می‌پردازد.
    منظور از مدخل در اینجا یک اصطلاح (مانند: توحید افعالی، اعیان ثابته و...) یا اسم خاص (کتاب، شخصیت و ...) یا موضوع خاص (مانند: ادله وحدت وجود، تاریخ فلسفه، ...) است که به طور طبیعی در فضای مجازی مورد جستجو قرار می‌گیرد.
    در ذیل مدخل‌ها می‌توانید به فهرست مقالات، یادداشتها و پرسش و پاسخهای مرتبط با آن موضوع نیز دست پیدا کنید. بخشی از محتوای مدخل‌ها برگرفته‌ای از یک متن دیگر است که می‌توانیداز طریق عنوان «متن اصلی» به آن مراجعه کنید.
عرفان و حکمت > پرسش و پاسخ > آیا می‌توان برای حسن و قبح اشیا و افعال از قرآن تایید گرفت؟

آیا می‌توان برای حسن و قبح اشیا و افعال از قرآن تایید گرفت؟

آيا مي‌توان براي حسن و قبح اشيا و افعال از قرآن تأييد گرفت؟

آیت الله جوادی آملی
پاسخ:۱

منبع: نسيم انديشه دفتر دوم - صفحه ۲۶ و ۲۷


قرآن كريم با ذكر بعضي كارهاي زشت مي‌فرمايد: مگر شما عاقل نيستيد؛ براي مثال در مورد كساني كه ديگران را به خوبي امر مي‌كنند يا از زشتي باز مي‌دارند و خود به آن عمل نمي‌كنند مي‌فرمايد:

(اَتَأمُرونَ النّاسَ بِالبِرِّ وتَنسَونَ اَنفُسَكُم واَنتُم تَتلونَ الكِتبَ اَفَلا تَعقِلون)[۱]؛

يعني عاقل بد و خوب را مي‌شناسد و اگر شما عقل خود را به كار بگيريد، متوجه مي‌شويد كه اگر كسي ديگران را به فضيلت امر مي‌كند، خود نيز بايد بدان عمل كند.

همچنين در مورد خوبي اتحاد و بدي اختلاف در سوره حشر مي‌فرمايد:

(تَحسَبُهُم جَميعًا وقُلوبُهُم شَتّي ذلِكَ بِاَنَّهُم قَوم لا‌يَعقِلون)[۲]؛

يعني شما اينها را جمع مي‌بينيد، در حالي كه دل‌هايشان پراكنده است، زيرا اين‌ها عاقل نيستند. اگر عاقل بودند، متحد مي‌شدند، پس عقل وحدت و اتّحاد را خوب مي‌داند و به دنبال آن حركت مي‌كند.

پانویس

۱. آيا مردم را به نيكي فرامي‌خوانيد و خود را از ياد مي‌بريد، با آنكه كتاب (خداوند) را مي‌خوانيد؟ آيا خرد نمي‌ورزيد؟؛ سوره بقره، آيه ۴۴.

۲. سوره حشر، آيه ۱۴.