عرفان و حکمت
عرفان و حکمت در پرتو قرآن و عترت
تبیین عقلی و نقلی عرفان و حکمت و پاسخ به شبهات
صفحه‌اصلیدانشنامهمقالاتتماس با ما

نکاتی درباره انگشتر از ابن فهد حلی

نویسنده: ابن فهد حلی
منبع: عدة الداعی و نجاح الساعی ترجمه حسین غفاری ساروی (آیین بندگی و نیایش) ، ص 217 تا 220
فهرست

آداب و اوصاف و خواص برخی از انگشترها

عقیق

از امام رضا- عليه السّلام- نقل است كه فرمود:

«قال ابو عبد اللَّه- عليه السّلام-: من اتّخذ خاتما فصّه عقيق لم يفتقر و لم يقض له الّا بالّتى هى احسن»

«هر كس انگشترى به دست كند كه نگينش عقيق باشد، اوّلا فقير نمى‌شود و ثانيا قضا و قدر الهى در مورد او نيك خواهد بود».

روزى فردى از نزديكان حضرت به همراه يكى از غلامان والى از كنارش مى‌گذشتند، فرمود:

«اتّبعوه بخاتم عقيق»

«انگشترى عقيق به او بدهيد».

اطرافيان چنين كردند، ديدند هيچ آسيبى به آن فرد نرسيد.

و فرمود:

«العقيق حرز في السّفر».

«عقيق در سفر، موجب حفاظت است».

و نيز از آن حضرت نقل شده است كه:

«من اصبح و في يده خاتم فصّه عقيق متختّما به في يده اليمنى و اصبح من قبل ان يراه احد فقلّب فصّه الى باطن كفّه و قرأ «إِنَّا أَنْزَلْناهُ» الى اخرها ثمّ يقول:»

«كسى كه در دستش انگشترى- كه نگينش از عقيق است- باشد و آن را در دست راستش قرار داده باشد، اگر هنگام صبح قبل از آنكه كسى او را ببيند نگينش را به طرف كف دست برگرداند و سوره انا انزلنا را بخواند و سپس بگويد:»

«امنت باللَّه وحده لا شريك له، و كفرت بالجبت و الطّاغوت امنت بسرّ آل محمّد- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- و علانيتهم و ولايتهم وقاه اللَّه تعالى في ذلك اليوم من شرّ ما ينزل من السّماء و ما يعرج فيها و ما يلج في الارض و ما يخرج منها و كان في حرز اللَّه و حرز رسوله حتّى يمسى»

«ايمان آوردم به خدايى كه يكى است و شريكى ندارد و كفر ورزيدم به ساير معبودها و ايمان آوردم به آنچه از آل محمد- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- مخفى است و آنچه آشكار است و ايمان آوردم به ولايت ايشان. خداوند متعال در آن روز اين فرد را از بلاهاى آسمانى و زمينى نگاهدارى مى‌فرمايد و تا شب در پناه خدا و رسولش خواهد بود».

امير المؤمنين- عليه أفضل صلوات المصلّين- فرمود:

«تختّموا بالعقيق يبارك اللَّه عليكم، و تكونوا في امن من البلاء»

«انگشتر عقيق به دست كنيد تا خداوند متعال به شما بركت بدهد و از بلا در امان باشيد».

فردى نزد رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- آمد و از راهزنان شكايت كرد، حضرت فرمود:

«هلا تختّمت بالعقيق؟ فانّه يحرس من كلّ سوء، و من تختّم بالعقيق لم يزل ينظر في الحسنى ما دام في يده، و لم يزل عليه من اللَّه واقية، و من صاغ خاتما من عقيق و نقش فيه: «محمّد نبىّ اللَّه و علىّ ولىّ اللَّه» وقاه اللَّه ميتة السّوء، و لم يمت الّا على الفطرة، و ما رفعت كفّ الى اللَّه احبّ اليه من كفّ فيها عقيق، و من ساهم بالعقيق كان حظّه فيه الاوفر»

«چرا انگشتر عقيق به دست نكردى؟ اين انگشتر (انسان را) از هر بدى حراست مى‌كند، هر كس عقيق بر دست كند تا وقتى كه در دستش باشد، نظرش به عواقب نيك است. و نگاهدار هميشگى‌اش خداست. هر كس انگشتر عقيق بسازد و روى آن، جمله: محمد نبىّ اللَّه و على ولىّ اللَّه را نقش كند، خداوند متعال او را از مرگ بد نگاهدارى مى‌فرمايد و با ايمان از دنيا مى‌رود. هيچ دستى به سوى خدا بالا نرفت كه محبوبتر باشد از دستى كه در آن عقيق است و كسى كه در حال قرعه زدن در دستش عقيق باشد، بهره‌اش بيشتر خواهد بود».

پس از مناجات حضرت موسى- عليه السّلام- بر طور سينا، خداوند متعال عقيق را خلق كرد و فرمود:

«آليت على نفسى ان لا اعذّب كفّا لبسته بالنّار اذا يوالى عليّا صلوات اللَّه عليه».

«سوگند مى‌خورم به خودم كه دستى را كه در آن عقيق باشد با آتش عذاب نكنم، به شرط آنكه داراى ولايت على درود خدا بر او باشد».

و فرمود:

«صلاة ركعتين بفصّ عقيق تعدل الف ركعة بغيره».

«دو ركعت نماز با نگين عقيق، مساوى است با هزار ركعت بدون آن».

فيروزه‌

«التّختّم بالفيروز و نقشه اللَّه الملك النّظر اليه حسنة، و هو من الجنّة اهداه جبرئيل الى النّبىّ- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- فوهبه لأمير المؤمنين، و اسمه بالعربيّة الظّفر»

«نگاه كردن به انگشتر فيروزه‌اى كه بر آن اللَّه الملك نوشته شده باشد، حسنه است، فيروزه اصلش از بهشت است كه جبرئيل آن را براى رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- هديه آورد و ايشان هم آن را به امير المؤمنين- عليه السّلام- هديه نمود كه در عربى به آن «ظفر» مى‌گويند».

جزع يمانى

امير المؤمنين على- عليه السّلام- فرمود:

«تختّموا بالجزع اليمانى فانّه يردّ كيد مردة الشّياطين».

«جزع يمانى [۱] را انگشتر كنيد كه حيله‌هاى شيطان را برمى‌گرداند».

و نيز فرمود:

زمرّد

«التّختّم بالزّمرّد يسر لا عسر فيه، و التّختّم باليواقيت ينفى الفقر».

«انگشتر زمرّد در دست كردن، موجب سهولت (كارهاست) و سختى (به همراه) ندارد و انگشتر ياقوت، فقر را از بين مى‌برد».

و فرمود:

بلور

«نعم الفصّ البلّور»

«بلور، خوب نگينى است».

پانویس

۱. «الجزع» يعنى نگين سياه و سفيد.