کانال تلگرام عرفان و حکمت
عرفان وحکمت
در پرتو قرآن وعترت
اخبار
  • مقاله

    بخش مقالات و یادداشتها دربرگیرنده نوشته‌های علمی‌ای است که شرائط درج در بخش دانشنامه را ندارد.
    مقاله متنی علمی است که نسبة طولانی و دارای ارجاعات و تحقیق باشد.
    یادداشت یا فیش متن علمی کوتاهی است که می‌تواند در دراز مدت تأمین کننده محتوای یک مقاله باشد.
  • دانشنامه

    دانشنامه، به ارائه مباحث علمی کلی و جامع مربوط به یک مدخل می‌پردازد.
    منظور از مدخل در اینجا یک اصطلاح (مانند: توحید افعالی، اعیان ثابته و...) یا اسم خاص (کتاب، شخصیت و ...) یا موضوع خاص (مانند: ادله وحدت وجود، تاریخ فلسفه، ...) است که به طور طبیعی در فضای مجازی مورد جستجو قرار می‌گیرد.
    در ذیل مدخل‌ها می‌توانید به فهرست مقالات، یادداشتها و پرسش و پاسخهای مرتبط با آن موضوع نیز دست پیدا کنید. بخشی از محتوای مدخل‌ها برگرفته‌ای از یک متن دیگر است که می‌توانیداز طریق عنوان «متن اصلی» به آن مراجعه کنید.
عرفان و حکمت > اخبار > انسان به دنبال برقراری صلح است

انسان به دنبال برقراری صلح است

انتشار: پنج‌شنبه ۲۹ رجب ۱۴۳۵

در نفس انسانی جنگ صحیح نیست/ انسان به دنبال برقراری صلح است

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا گفت: در نفس انسانی صلح اصل است و جنگ صحیح نیست، انسان به دنبال برقراری صلح و جلوگیری از جنگ است. انسان تا درون خود صلح ایجاد نکند، نمی‌تواند این صلح را در دنیا ایجاد کند.

به گزارش پایگاه عرفان و حکمت در پرتو قرآن و عترت به نقل از خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خامنه‌ای در افتتاحیه همایش «فلسفه و صلح جهانی» درباره جنگ و صلح و مفهوم آن صحبت کرد و گفت: آیا بین جنگ و صلح رابطه‌ای برقرار است؟ تا جنگ نباشد صلح معنا پیدا نمی‌کند، البته جنگ اصالت دارد و وقوعش ممکن است.

وی با بیان اینکه انسان دارای دو بعد حیوانی و انسانی است، اما این نفس حیوانی که به دنبال جنگ و نفس انسانی که به دنبال صلح است، افزود: در مغرب زمین اصالت بر جنگ است، البته خودشان هم این سؤال را دارند که آیا اصالت با جنگ است یا صلح؟

رئیس بنیاد حکمت اسلامی اسلامی اظهار داشت: با این حال غربی‌ها جنگ را ناگزیر می‌دانند و در مقابل اصالت صلح آن را مطرح کرده‌اند، نظیر جنگل که قانون زور در آن حاکم است و هر که زورش بیشتر باشد، حق با اوست، با این حال نفس انسان این گونه نیست.

وی با بیان اینکه بر اساس قرآن کریم سه نفس در انسان وجود دارد، ادامه داد: به اعتقاد ملاصدرا افراط و تفریط همان اعتدال و میانه‌روی قراردادی نیست، قدرت و سلطه‌ای است که بر دو نیروی دیگر وارد می‌شود و بین آن‌ها آشتی برقرار می‌کند.

او بیان داشت: دو مفهوم صلح و جنگ دو نوع هستند، اگر صلح با عزت باشد صلح الهی است، اگر با ذلت باشد، الهی نخواهد بود. بنابراین هر صلحی شایسته نیست، همانطور که هر جنگی شایسته نیست و اگر برای دفاع نباشد صحیح نیست.

وی افزود: نفس عقل یکی از موضوعات فلسفی است که برای صلح جهانی مایه می‌گذارد، این عقل مایه اتصال صلح با فلسفه است، چون فلسفه با روش عقلانی جنگ را بررسی می‌کند، انسان نیز در این دنیا مکلف است، چون امتیازاتی دارد که موجودات دیگر ندارند.

رئیس بنیاد حکمت صدرا با اشاره به دو مفهوم انسان(عالم صغیر) و دنیا(عالم کبیر) گفت: انسان جزئی از عالم کبیر است، بین انسان و عالم رابطه قهری وجود دارد و البته انسان یک تعامل ارادی با دنیا دارد که آن آبادسازی دنیاست، ما تقابل بین انسان و عالم نداریم و نباید باشد، چون انسان جزئی از عالم است.

وی ادامه داد: فلسفه حکم می‌کند تا به لحاظ لزوم تعامل میان انسان و عالم کبیر باید بین این دو تفاهم وجود داشته باشد، زیرا عالم کبیر که همان دنیاست اهداف تکاملی دارد، انسان نیز در این راستا مکلف است تا در این مسیر حرکت کند، در نبود صلح این هدف محقق نمی‌شود، البته باید توجه داشت که صلح تنها مقوله خارجی نیست و باید ما صلح را در درون خود نیز برقرار کنیم، انسان تا نتواند در درون خود صلح برقرار کند، نمی‌تواند این صلح را در دنیا ایجاد کند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خامنه‌ای ابراز داشت: جوامع زمانی بتوانند تزها و آنتی‌تزهای خود را حل کنند، می‌توانند به صلح پایدار برسند، بنابراین فلسفه و فیلسوف در تکامل جامعه بشری مسئول است، چون فیلسوف باید به فکر صلح باشد و باید به فکر حاکمیت قوانین طبیعی و به غایت رساندن هدف عالم باشد.

منبع خبر: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۰۲۳۱۰۰۱۳۸۷#sthash.gpqSok۱B.dpuf