عرفان وحکمت
در پرتو قرآن وعترت
اخبار
  • مقاله

    بخش مقالات و یادداشتها دربرگیرنده نوشته‌های علمی‌ای است که شرائط درج در بخش دانشنامه را ندارد.
    مقاله متنی علمی است که نسبة طولانی و دارای ارجاعات و تحقیق باشد.
    یادداشت یا فیش متن علمی کوتاهی است که می‌تواند در دراز مدت تأمین کننده محتوای یک مقاله باشد.
  • دانشنامه

    دانشنامه، به ارائه مباحث علمی کلی و جامع مربوط به یک مدخل می‌پردازد.
    منظور از مدخل در اینجا یک اصطلاح (مانند: توحید افعالی، اعیان ثابته و...) یا اسم خاص (کتاب، شخصیت و ...) یا موضوع خاص (مانند: ادله وحدت وجود، تاریخ فلسفه، ...) است که به طور طبیعی در فضای مجازی مورد جستجو قرار می‌گیرد.
    در ذیل مدخل‌ها می‌توانید به فهرست مقالات، یادداشتها و پرسش و پاسخهای مرتبط با آن موضوع نیز دست پیدا کنید. بخشی از محتوای مدخل‌ها برگرفته‌ای از یک متن دیگر است که می‌توانیداز طریق عنوان «متن اصلی» به آن مراجعه کنید.
عرفان و حکمت > اخبار > امید ما فیلسوفان به صلح است

امید ما فیلسوفان به صلح است

انتشار: پنج‌شنبه ۲۹ رجب ۱۴۳۵

رئیس فرهنگستان علوم گفت: جنگ امروز دنیا تکنولوژیک است، این جنگ هم سازنده و هم ویرانگر است، اما ما امیدمان به صلح است، چرا که حکمای ما در سراسر تاریخ صلح‌دوست بودند.

به گزارش پایگاه عرفان و حکمت در پرتو قرآن و عترت به نقل از خبرگزاری فارس، رضا داوری اردکانی در هجدهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا با موضوع «فلسفه و صلح جهانی» با اشاره به اینکه وحدت در مسیر کثرت اختلاف به وجود می آورد و جنگ صورت می‌گیرد، یادآور شد: هگل می‌گوید صفحات صلح در کتاب تاریخ سفید است، البته خود فیلسوفان بر مفهوم جنگ تأکید ویژه دارند.

وی با بیان اینکه ما نباید از جنگ صحبت کنیم و آن را اقتضای بشر بدانیم یادآور شد: این طور نیست در درون انسان هم جنگ وجود دارد هم صلح، بنابراین وجودمان از این دو عنصر مرکب است، فروید معتقد است که بشر می‌تواند بر میل به تجاوز و جنگ مهار ایجاد کند، مشکل اینجاست که سیاست‌مداران باید تفاوت‌ها را تعیین کنند، چرا که در درون سیاست است که جنگ به وجود می‌آید.

داوری اردکانی اظهار داشت: در تفکر یونانی سیاست و اخلاق با هم پیوند خورد است، سیاست برای صلح است، اما زندگی دیگر ما زندگی مدینه و اخلاق است و بشر در آن به دنبال کسب فضائل است، در قرن هجده طرح «ایده آل صلح» یا به تعبیر دیگر بهشت زمینی مطرح شد و فلسفه قرن هجدهم رویای صلح و آزادی بود، چرا که بعد از آن دوره جنگ‌های ناپلئون بناپارت تا مدت‌ها جنگی رخ نداد.

وی با اشاره به اینکه امروز برخی پست‌مدرن‌ها عنوان سیاست مدیریت اردوگاه را مطرح کرده و جهان را به اردوگاهی شبیه می‌دانند، اظهار داشت: از سال ۱۹۴۵ تاکنون جنگ تکنیکی نبوده و جنگ علمی است و بنابراین این جنگ همان ادامه جنگ‌های پیشین است.

رئیس فرهنگستان علوم بیان داشت: اخلاقی‌ترین مردم کسانی هستند که گاهی با جنگ موافق هستند، انیشتین زمانی نامه‌ای به رئیس جمهور آمریکا نوشت و گفت که ما می‌توانیم صدایی در جهان بسازیم که به جنگ خاتمه دهد و آن تکنولوژی است، اما امروز صدای زرادخانه‌ها ترس و نگرانی را در جهان روز به روز بیشتر می‌کند.

*اتفاقات امروز دنیا ناشی از جهل مقدس است/نفرین بر جهل مقدس امروز در دنیا

در ادامه مراسم افتتاحیه آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد با اشاره به برخی مدارک دینی از آغاز پیدایش بشر درباره آدم کشی و داستان هابیل و قابیل در تاریخ گفت: داستان اینها در قرآن کریم کامل بیان شده است، بنابراین خشونت از ابتدا تاکنون بوده و هر روز هم به نوعی نمود پیدا می‌کند، ملاصدرا معتقد است که میان انگیزه‌های زشت جنگ خونریزی به نام دین و خدا بدترین نوع آن‌ها است که امروز هم بروز کرده است.

وی با اشاره به اینکه امروز عد‌ه‌ای به نام دین و خدا جان انسان‌ها را می گیرند، یادآور شد: اینها جز کج‌اندیشی و جهل چیزی نیست، در قضیه بوکوحرام آن مردک نادان ۳۰۰ دختر را به بردگی گرفته این ننگ تاریخ بشر است!

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی ملاصدرا را فیلسوف عرفان، برهان و قرآن برشمرد و گفت: صدرا به مسأله جنگ پاسخ عملی داده و گفته که عشق به صلح خواهی دغدغه حکیمان است، بنابراین فلسفه صدرا راهکار عملی ایراد کرده و می‌گوید دو چیز همواره کنار هم هستند نخست کتاب و دیگری حکمت که اینها توام به بشر داده شده است، اینها دو بال هستند که یکی بدون دیگری مثل کبوتری یک بال بر زمین می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه دین بدون تعقل و تعقل بدون دین اتفاقی در تاریخ رقم نمی‌زند، افزود: اتفاقات امروز در جهان ناشی از جهل مقدس است و نفرین بر این جهل مقدس!

- منبع خبر : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۰۳۰۱۰۰۰۳۶۸#sthash.sFXbLaeA.dpuf