آيا مراد از معرفةالنفس اين است كه انسان نفس «روح» خويش را «مجرد» از ماده و صورت بالشهود و العيان مشاهده نمايد و يا اينكه مراد از اين مىباشد؟
در هر صورت مستدعى است غرض از «شناخت نفس» را كه در آيات و اخبار به آن امر شده است بيان فرماييد؟
منبع: بررسىهاى اسلامى(به كوشش سيد هادى خسرو شاهى)، ج۲، ص: ۲۰۷
مراد از معرفةالنفس همان معناى اول است، يعنى شناخت شهودى نسبت به نفس مجرد از ماده و اينكه نوشته «نفس مجرد از ماده و صورت» اشتباه است، زيرا نفس انسان، خود صورت اوست و غرض از معرفت نفس همان «رب» است كه در روايات وارد است.